Göran Persson och Göran Johansson

Hörde på radio idag när jag var hemma på lunch att Göran Johansson i Göteborg lämnar partiets verkställande utskott och inte heller kommer närvara på kongressen i Malmö. Detta beroende på besvikelse och irritation över hur förbandsnedläggningarna hanterades.


Det har ju varit känt en längre tid att Göran Johansson varit mycket kritisk, framför allt mot det faktum att han inte fick träffa varken Leni Björklund eller Göran Persson under denna tid.Just i denna punkt har jag full förståelse för Göran Johanssons kritik. För oss kommunalråd ute i landet är det ytterst centralt att vi i sådana lägen får möjlighet att föra en dialog med de ledande partiföreträdarna. Det handlar om en trovärdighetsfråga för partiet. Vi hävdar med dårars envishet att det är nödvändigt med socialdemokratiskt styre i såväl kommuner, landsting som i riket centralt eftersom kommunikationen mellan de olika nivåerna bidrar till en ökad förståelse och ett bättre beslutsunderlag för rikspolitikerna. Allt detta faller om vi inte får möjlighet till denna kontakt.


Att jag i övrigt tycker att Göran Johansson borde stannat kvar i verkställande utskottet är en helt annan sak. Vi behöver en bredd och en mångfald i vårt parti och Göran Johansson, med sinbakgund, erfarenhet och även med sin förankring i västra Sverige, har varit en stor tillgång.


Expressen ringde ikväll och frågade om min inställning och om jag delade Göran Johanssons uppfattning att det är för mycket av en enmansshow inom partiet. Jag kunde bara svara som det är, att jag haft för litet att göra med Göran Persson för att riktigt kunna uttala mig, men att partiet skulle må bra av att fler personer i partiledningen tog för sig ett större utrymme. Sedan fick jag frågan om jag trodde att Göran Persson kan vinna nästa val och där svarade jag helt uppriktigt att det är ajg övertygad om eftersom han har en fantastisk förmåga att samla partiet när det väl drar ihop sig till val. Men jag svarade också att jag gärna sett Margot Wallström som partiledare också eftersom hon bland människor jag möter har ett grundmurat förtroende och väcker sympati.

Det är hur som helst olyckligt att Göran Johansson väljer att ta steget att lämna VU just nu. Sverige behöver en socialdemokratisk regering efter nästa val, och för det behövs ett enat och starkt socialdemokratiskt parti som kan ro hem valrörelsen. Som det blir nu så är det Göran Johanssons onemanshow i stället för den enmansshow som Göran Johansson kritiserar Göran Persson för. Är det månne tuppfäktning på hög nivå vi ser?



Kommentarer:
Postat av: Fredrik Lundh

Hóla amigo!

Måste säga att du har en snygg, intressant och uppdaterad blogg. Mycket snyggt jobbat av ett kommunalråd men så är du ju också ett av de mest färgstarka och intressanta länet erbjuder.

Vi ses väl på fredag?


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits