Var finns visionerna och intresset för de stora frågorna?

Jaha...

Ännu ett fullmäktige som kan läggas till historien, och ett fullmäktige som lämnar en känsla av tomhet inom mig. Efter dagar som denna funderar jag på varför en del människor blir politiker. Det känns som om det inte finns en vilja att skapa något för framtiden utan mest en vilja att gnälla och att vara tvärs emot. Jag undrar ofta om vi var likadana när vi var i opposition. Men jag kan inte påminna mig att vi var lika gnälliga och höll på med en massa småsaker som inte förändrar Arjeplog ett dugg åt något håll. Kan det handla om förträngning? Kanske var vi också sådana? Gud bevare mig väl för det...

Det är intressant att se hur olika man tolkar texter beroende på vilka referensramar man har. I min förvaltningsberättelse hade jag skrivit: "Oroväckande är det ökande antalet överklagningar i tillväxtrelaterade ärenden" och utifrån min horisont så var det ett uttryck för den oro jag känner att den inriktning på tillväxtpolitiken som vi har i kommunen är så dåligt förankrad att vi och medborgarna inte går i takt och att vi måste göranågot åt det. Oppositionen läste det som om jag oroades över att medborgarna utövar sina medborgerliga rättigheter. Men det kanske handlar om att valrörelsen redan startat...

Blev uppringd av media bl.a. Nordnytt kring undersökningar av uranfyndigheter och de ville veta vad vi tycker. När frågan var aktuell här förra gången så var ajg i tioårsåldern så jag har inget minne alls av hur argumentationen gick. Jag minns bara att motsättningarna var stora under Pleutajokk-debatten. Vad jag tycker mig minnas var Socialdemokraterna för och Centern emot. Det jag också minns var att FP var för eftersom det var skilda uppfattningar inom FP och deras fullmäktigeledamot stannade hemma från fullmäktiget som avgjorde frågan. Minns också att det gavs ut en singel som hette "Peutajokk-rock".

I övrigt är det trevligt eftersom min lillasyster är hemma med Tilde, hennes tremånadersbaby. Hon är så söt:-) Men tyvärr så åker jag ju iväg imorrn och kommer hem på lördag, så jag hinner inte träffa dem så mycket.

Varför kan man inte hålla ordning på vissa saker. Jag har letat ihjäl mig efter regestreringsbeviset på bilen. Hittar två gamla som står på min morbror, men inte det som är mitt. Var dösäker på att det låg i handskfacket, men det var ju de gamla. Och jag som ska lämna in bilen imorrn på bilfirman. Får beställa ett nytt, men det gör ju allt så mycket mer krångligt.

Måste packa klart nu. Förresten, det blev ingen hårfärgning idag heller. Var helt slut efter fullmäktiget. Och så kom ju Anna-Maria och Tilde hem:-)))

Nu åker jag ju iväg först till Luleå och sen till Bryssel, så jag vet inte hur jag kommer att kunna blogga i veckan. Men jag ska försöka komma åt en dator!!!

Sköt om er!

Bubbe


Kommentarer:
Postat av: Kommunmedborgare

Hej
Tror att visionerna finns hos de som vill och vågar tänka framåt, de som törs och har modet!

Dock ser man inget svar av frågan i bloggen vilket kanske är symptomatiskt för vår kommun. Du som kommunalråd har en utmärkt plattform att föra fram visionära ideér och genomföra dem istället för att efterfråga dem hos andra.

Till ett försvar av denna avsaknad kan du kanske hävda att det är nog inget ovanligt för en inlandskommun som vår och råkar man sticka ut hakan kan det lätt sluta med en smäll och käbbel mellan olika parter speciellt under ett valår.

Vilketsom en övergripande vision som vi i Arjeplog måste ta tag i är befolkningsutvecklingen. Det kan inte och får inte fortgå en negativt befolkningsutveckling i en kommun som vår. Det leder till intet och vi överlever inte.

-satsa på unga
-satsa på samhällservicen för de som bor här
-satsa på infrastrukturen
-ge valfrihet åt kommunmedborgare de kan själv
-bygg bostäder och fixa nya tomter, jobben finns ju
-satsa på aktiviteter t.ex gräsplan för fotboll, utökad sporthall, allaktivitetshus mm som attraherar unga att stanna kvar...etc

/Arjeplogsbo

2006-04-21 @ 23:06:41
Postat av: Bubbe

Helt klart har du rätt i att visionerna finns hos dem som vill och vågar tänka framåt. Det är också sådana människor som kan förändra samhället och bidra till utveckling i vår kommun.'

Jag tror också på att det är företagsamma och entrepreneuriella människor som kommer att skapa utveckling och sysselsättning. Det är viktigt att ge kreativa och företagsamma människor utrymme att förverkliga idéer.

När det gäller vision för utveckling så har jag presenterat den såväl i fullmäktige som på kommunens hemsida, trodde jag hade publicerat den här också. Jag arbetar också utifrån denna vision och försöker genomföra saker som bidrar till att förverkliga min vision.

Du har helt rätt i att befolkningsutvecklingen är det mest centrala och att det är en ödesfråga. Det är oerhört viktigt att se till att människor vill bo kvar i Arjeplog och att nya människor vill flytta hit. Det är viktigt att skapa attraktivitet samtidigt som vi måste skapa förutsättningar för människor att bo och verka i kommunen.

När det gäller de punkter du pekar ut:
-satsa på unga
-satsa på samhällservicen för de som bor här
-satsa på infrastrukturen
-ge valfrihet åt kommunmedborgare de kan själv
-bygg bostäder och fixa nya tomter, jobben finns ju
-satsa på aktiviteter t.ex gräsplan för fotboll, utökad sporthall, allaktivitetshus mm som attraherar unga att stanna kvar...etc

När det gäller punkt 1-3 så håller jag verkligen med om att det är insatsområden som måste prioriteras om vi ska ha en attraktiv livsmiljö.

När det gäller punkt fyra om valfriheten så skulle jag gärna vilja veta vad det är för slags valfrihet du efterfrågar. Många gånger upplever jag att valfrihet är något man bara ska kräva för att kräva det. Men det intressanta är ju inom vilka områden man vill ha valfrihet, och hur den ska förverkligas. För mig är det än mer centralt att man ger våra anställda utrymme att inom ramen för kommunal verksamhet kunna förverkliga sina idéer i samklang med brukarna.

När det gäller byggande och tomter så har vi dragit igång planarbetet för att ta fram såväl attraktiva flerfamiljsbostäder som attraktiva tomter för egnahem.

När det gäller fritidssektorn så kommer satsningar att göras i den takt som ekonomin tillåter. Just nu arbetar vi med frågan om en motorbana. När det gäller allaktivitetshus/ungdomsgård så hoppas jag verkligen att vi kan lokalisera detta till Lugnetskolan. De lokalerna är ju lämpliga och dessutom oerhört fräscha.

Tack så mycket för dina synpubkter och jag hoppas på fler, är till exempel mycket nyfiken på din syn på valfriheten!

Bengt-Urban


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits